JULKAISUT


Ruusu-Risti 4/2015

Pääkirjoitus: Ruusu-Risti 4/2015

Jarmo Anttila

Tämän vuoden aikana on ilmestynyt useampikin kirja jossa on nostettu Pekka Ervast positiivisessa merkityksessä esille. Pertti Häkkisen ja Vesa Iitin Valonkantajat esittelee Pekka Ervastin hyvin asiallisesti suomalaisen salatieteen edelläkävijänä. Kalevi Kalemaan kirja Sankarista vai pelkurista käsittelee pasifismin ja aseistakieltäytymisen historiaa Suomessa. Kirja tuo Pekka Ervastin aseettomuuden ihanteen yhdeksi airueeksi täällä. Matti Rautaniemen kirja Erakkomajoista kuntosaleille käsittelee joogan historiaa Suomessa. Tässäkin tulee esiin P.E:n edelläkävijän asema hänen tuodessaan esiin joogafilosofiaa ja sen perimmäistä tarkoitusta. Suosittelen edellä mainittuja kirjoja kaikille. Kun joskus lueskelin 1980-90 luvulla tehtyjä graduja uskontotieteen laitoksilta eri yliopistoista, niin sävy oli aika erilainen. Niissä lähdettiin pääsääntöisesti siitä näkökulmasta, että P.E oli joko mielenvikainen tai sairasti epilepsiaa. Tuntuisi siltä että vähitellen olisi aika nostaa Pekka Ervast siihen asemaan, mikä hänelle kuuluu. Hänen paikkansa on kansakunnan kaapin päällä merkittävänä suomalaisena salatieteilijänä ja esoteerisen kristinuskon edustajana. Olen varma, että tulevaisuudessa hänen asemansa vähitellen tuodaan esiin ja tunnustetaan yhä laajemmin.

Tästä tunnustuksesta voi pitää hyvänä esimerkkinä hollantilaisen antroposofin ja tutkijan Harrie Salmanin esitelmämateriaalia Ruotsissa 21.11. Hänen mielestään olisi aika uudistaa ja tarttua siihen impulssiin, joka syntyi sata vuotta sitten Pekka Ervastin, Rudolf Steinerin ja Peter Deunovin toimesta. He kaikki toivat vahvasti esiin esoteerisen kristinuskon merkitystä tulevan kuudennen kulttuurikauden uskontona. Valitettavasti ainakaan vielä ei ole saatavana suomeksi yhtään Deunovin kirjaa. Hän on kuitenkin Bulgariassa hyvin tunnettu edelleenkin ja hänen kirjojaan on lähes jokaisessa kirjakaupassa. Hän sanoi jatkavansa varhaiskristillisten bogomiilien ja kataarien perinnettä. Hän tahtoi opettaa ihmisille, kuinka kristityn tulisi elää. Deunovin mukaan tuleva kulttuurikausi on suomalais-balttilais-slaavilainen. Meidän tehtävämme on luoda siltaa idän ja lännen välille. Me tiedämme, ettei P.E. ole vielä mitenkään suuren yleisön tuntema vaikuttaja. Myöskään R.S. ei ole Keski-Euroopassa kovinkaan tunnettu opetuksistaan. Joki steinerkouluja on monta ja ne ovat tunnettuja. Nehän eivät kuitenkaan ole mitään tunnustuksellisia kouluja eli niissä ei opeteta antroposofiaa. Sen sijaan niin sanotut kristilliset koulut ovat eri kirkkojen tunnustuksellisia kouluja. Tässä on suuri ero niiden välillä. Harrie Salmanin mielestä R.S:n työ jäi osin kesken ja lisäisin tähän, että niin myös P.E:n. Deunov sen sijaan sai elää pitkän elämän (1864 - 1944) ja hänen työnsä ja ajattelunsa on Bulgariassa tunnettua. Veljemme Anne Paalo on tuonut esiin Deunovin ajattelua ja järjestänyt myös paneurytmian kursseja Suomessa bulgarialaisten opettajien johdolla.

Harrie Salmanin keskeinen ajatus oli, että kun Kristus on nyt eetteritasolla, niin vähitellen yhä useampi saa siitä kokemuksen. Hän puhui siitä, kuinka Kristus tulee tulevan 2500 vuoden aikana kohtaamaan jokaisen ihmisminuuden tällä planeetalla. Ihmiskunnan historiaa ajatellen se on lyhyt aika, mutta omaa elämää ajatellen varsin pitkä taival. Mutta kuten P.E sanoi, on jokaisen yhä helpompi päästä Kristuksen yhteyteen uudestisyntymisen kautta. Jälleensyntyminen auttaa taas mieltämään tulevia vuosituhansia yhä valoisampana tulevaisuutena.

Ihmiskunnan ykseys ja veljeys ovat nyt todellisessa koetuksessa, kun pakolaisaallot rantautuvat tänne Eurooppaan sotien ja köyhyyden jaloista. Onpa tänne raukoille rajoillemmekin tullut jo n.30000 pakolaista Afganistanista, Irakista, Syyriasta ja Somaliasta. He tulevat eri kulttuureista ja ovat pääsääntöisesti islamin tunnustajia. Kuinka kotouttaa nuo nuoret miehet, joita pakolaiset yleensä ovat? Täällä on lama ja suuri työttömyys. Me elämme Harrie Salmanin mukaan apokalyptistä aikaa ja länsimaiden karma on tullut maksuun. R.S varoitti aikanaan arabismin vaaroista ja P.E kirjassa Nostradamus ja Cagliostro puhuu myös varsin pitkästi sodasta ns. kristinuskon ja ns. islamin välillä. Käytin etuliitettä ns. koska osapuolet eivät oikeasti edusta mitään uskontoa. Kun valo on kirkas on varjokin terävä. Uusi aika ja uusi kulttuuri syntyy tuskalla ja vaivalla. Se on vielä meidän kouluamme. Jonain päivänä voimme oppia myös ilolla ja sinä voit omalta osaltasi ratkaista tuon pulman. Taas saamme kuitenkin hiljentyä Joulun odotukseen ja toivoa että Kristus-lapsi syntyisi sydämemme seimeen.

Ruusu-risti lehti toivottaa lukijoilleen
Hyvää Joulua ja antoisaa Uutta Vuotta!